predplatne
 

Rýchly reset? Dajte si detox spánkom. Vedec prekvapuje novými faktami!

11.10.2018

Mozog maká naplno aj v spánku a vylučuje látku podobnú droge. Čo ste o snívaní ešte nepočuli, prezradí slovenský odborník Tomáš Eichler.

Zabudnite na očistné kúry, stačí viac spať.

Zabudnite na očistné kúry, stačí viac spať. Autor: Shutterstock

Spánok je nevysvetlenou záhadou neurobiológie a ľuďom láme hlavy už stáročia. „Hlavné dôvody, prečo spíme, nie sú stále jasné," prekvapuje neurogenetik Mgr. Tomáš Eichler z Research Institute of Molecular Pathology (IMP) a Konrad Lorenz Institute for Evolution and Cognition Research (KLI) vo Viedni. Čo všetko o spánku ešte nevieme?

Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

Prečo spíme? Čo nás vlastne núti byť unavenými?

Keď živočíchy spia, riskujú napadnutie predátorom, nemajú prístup k potrave, nemôžu sa páriť alebo socializovať. Napriek tomu všetci spíme. Podľa jednej skupiny teórií preto, aby sme šetrili energiu. Počas spánku však výdaj energie tela výrazne neklesá. Možno spíme preto, aby sme sa opravili. Aby sme si vytvorili minuté neuroprenášače a zbavili sa odpadu, toxínov.

Takže spánok je niečo ako diéta bez námahy?

„Detoxikačnú funkciu” spánku preukázali vedci len nedávno. Zistili, že mozog myši vyplavuje odpad počas spánku dvadsaťkrát efektívnejšie ako v bdelosti. Mierne sa scvrkne a tekutiny v ňom zároveň prúdia oveľa efektívnejšie. Viete si predstaviť, aký musíme mať slabý detox hlavy počas prílišného bdenia?

Sú aj iné vysvetlenia, na čo spánok slúži?

Podľa ďalšej teórie spíme pre lepšie formovanie spomienok a učenie sa. Až do minulého roka sme o tom nemali priamy dôkaz. Prepojenia medzi nervovými bunkami zosilnené počas bdelosti sa prerieďujú v procese spánku. Ponechajú sa len tie podstatné pre formovanie pamäťovej stopy. Tie ostatné sa uvoľnia pre vytváranie nových spojení. Vynulovanie spôsobí, že sa cítite svieži.

►►►VIDEO: Skrytý dôvod, prečo zívate a rýchlo STARNETE. Aj vo vašej spálni?


„V našom nedávnom článku v Science sme poskytli rozhodujúci dôkaz o tom, že unavený mozog upadá do spánku pri neprítomnosti dráždivých zmyslových podnetov zvonka," hovorí neurogenetik Tomáš Eichler. 

Niečo ako veľké upratovanie na etapy?

Fázy spánku ako napríklad REM (rapid-eye-movement, pozn. red.) a NREM (Non-REM) umožňujú striedavé zapínanie a vypínanie určitých častí mozgu, čím sa ich upratovanie môže zefektívniť. Nie všetky živočíchy ich majú. REM a NREM fázy spánku sú výmyslom iba vtákov a cicavcov. Ale trebárs vtákopysk má REM a NREM fázy spojené dokopy.

Prispievajú k tomuto upratovaniu aj sny?

Zistenia o triedení spomienok a „upratovaní hlavy“ v spánku sa rozchádzajú. Na jednej strane mnohé naznačujú, že snívame počas non-REM aj REM fázy. Pritom sny v REM fáze sú emocionálnejšie a živšie. Prepájanie logických a emocionálnych pochodov umožňuje lepšie formovanie spomienok. Ľudia trpiaci absenciou REM spánku mali na druhej strane lepšie skóre v pamäťových testoch ako zdraví ľudia. Predpokladá sa, že REM fáza spánku pomáha usporiadať informácie získané počas najbližšieho dňa s dávnejšími spomienkami tým, že zapája viac nevedomie. To zapájame najmä pri veľkých rozhodnutiach, na ktoré je lepšie vyspať sa.

Čítajte aj: 

Čo sa deje v mozgu, keď snívame?

Podľa amerických šamanov sa počas spánku spájame so svojim pravým ja. Jedna zo psychadelických látok, DMT (dimetyltriptamín), často prezentovaná ako molekula duše, sa prirodzene tvorí v malom množstve v mozgu počas spánku z melatonínu. Prispieva k nástupu a udržiavaniu spánku. Obe látky by mohli prispievať k tvorbe snov. DMT sa vo väčších množstvách užíva ako droga za účelom vyvolávania snových a „spirituálnych” zážitkov.

Preto je spánok taký príjemný?

Neodporúčam užívanie akýchkoľvek drog, ani DMT. Ide o kontroverzný výskum, ktorého výsledky nie sú zrelé pre klinickú prax. V zdravom mozgu sa však počas spánku DMT tvorí z melatonínu v nepatrných množstvách. Melatonín je evolučne starobylý hormón spôsobujúci ospalosť. Popri spánku zároveň pomáha zosúladiť biologické rytmy všetkých systémov tela. Má aj antioxidačné funkcie. 

Odkiaľ telo vlastne vie, kedy potrebuje spať?

Na základe biologických hodín a udržiavania celkovej telesnej rovnováhy. Čím dlhšie ste bdelý, tým viac stúpa tlak na zaspanie. Čím dlhšie spíte, tým viac stúpa tlak na prebudenie. V našom nedávnom článku v Science sme poskytli rozhodujúci dôkaz o tom, že unavený mozog upadá do spánku pri neprítomnosti dráždivých zmyslových podnetov zvonka.

Sú ľudia, ktorí sa napriek tomu spánku vyhýbajú. Robia dobre?

Väčšinou na to doplatia. Myslia si, že čím sú aktívnejší a čím viac trénujú a zaťažujú mozog, tým lepšie. Lenže prílišná aktivita je pre neuróny toxická, každý jeden stimul a každá reakcia nervovej bunky ju poškodzuje, dochádza k tvorbe voľných radikálov. Keď bdiete, ich oprava je neefektívna. Po aktivite má nasledovať nečinnosť. Psychike viac prospieva správny manažment pozornosti a času než predlžovanie bdelosti za každú cenu.

Viac: Koľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémy

Spánok

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: Dáša Balogová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

7 vecí, ktoré ničia pečeň viac než tuky. Čistíte ju bylinkami? Na toto pozor!

7 vecí, ktoré ničia pečeň viac než tuky. Čistíte ju bylinkami? Na toto pozor!

dnes
Zďaleka nielen alkohol a mastné jedlá ničia pečeň. Myslíte si, že vám za bylinkové čaje poďakuje? A tiež ste v dobrej viere vymenili... Čítať viac
 
Majú to na jazyku, no písmenká skáču. Dyslektici narážajú na obmedzenia na každom rohu

Majú to na jazyku, no písmenká skáču. Dyslektici narážajú na obmedzenia na každom rohu

dnes
Pri násobilke pomôže kalkulačka, no lúšteniu informácií na úradoch či orientačných tabuliach sa nevyhnú, hovorí psychologička... Čítať viac
 
Gambler, ktorý prestal tipovať, chce pomôcť zmeniť zákony

Gambler, ktorý prestal tipovať, chce pomôcť zmeniť zákony

včera
Alkoholu sa dá v živote vyhnúť, ale ako sa chcete vyhnúť peniazom? Abstinujúci gambler Rasťo prekonal ťažkú cestu od závislosti na... Čítať viac
 
Chcete byť zdravší a spokojnejší? Začnite hneď! Objímaním a túlením sa

Chcete byť zdravší a spokojnejší? Začnite hneď! Objímaním a túlením sa

19.10.2018
Existuje celý rad dobrých dôvodov na to, aby ste sa dotýkali, objímali a bozkávali s ľuďmi, ktorých máte radi. Tieto prejavy náklonnosti... Čítať viac
 
3 kroky ako uvoľniť nos bez kvapiek. Stačia vám 2 minúty!

3 kroky ako uvoľniť nos bez kvapiek. Stačia vám 2 minúty!

19.10.2018
Vyskúšajte fajn trik, ako si ho rýchlo uvoľniť bez nosového spreja či kvapiek. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Rýchly reset? Dajte si detox spánkom. Vedec prekvapuje novými faktami!
Dáša Balogová