predplatne
 

Do sauny pri problémoch s tlakom? Stačí dodržať zdravé pravidlá

11.01.2019

Saunovania sa nemusíte vzdať, aj keď nemáte ideálny tlak a trápi vás srdce.

Na začiatku nezostávajte v saune dlhšie ako päť minút.

Na začiatku nezostávajte v saune dlhšie ako päť minút.Autor: Shutterstock

Pobyt v saune má nesporne veľa pozitív. Pri akýchkoľvek ťažkostiach so srdcovo-cievnym systémom, vrátane vysokého krvného tlaku, sa však o vhodnosti sauny musíte poradiť s vaším lekárom. Problémom nie je len vysoká teplota, ale i následné ochladenie.

Čítajte ► TOP znižovače tlaku. Vyjedzte si zdravé srdce s týmito dobrotami

A aj keď vám odborník vyhrievanie odklepne, dodržte základné pravidlá kurírovania:

1. Nechoďte do klasickej švédskej ani fínskej sauny
Kým v prvej je minimálna vlhkosť a teplota okolo 100 stupňov Celzia, v druhej je vlhkosť dostatočná, ale teplota sa šplhá od 75 do 80 stupňov Celzia. Na začiatok je to príliš veľa. Zvoľte parnú alebo infrasaunu. V prvej sa pri vysokej vlhkosti pohybuje teplota okolo 60 stupňov Celzia, v druhej klesá na asi 45 stupňov Celzia. Záverečné ochladenie nie je nutné.

2. Kým sa nezaradíte medzi pravidelných saunovačov, zdržte sa tu priemerne tri až päť minút
Ak cítite pálenie na ušiach, nose alebo na bradavkách, saunu opustite. Takto vám dáva organizmus na známosť, že je už prehriaty. V saune dýchajte nosom.

3. Ak si liečite vysoký krvný tlak, neochladzujte sa ľadovými vedrami, skokom do chladnej vody ani studenou sprchou
Teplotný šok môže spôsobiť náhle zúženie ciev a zvýšenie krvného tlaku. Ochladenie je riskantné aj pre ľudí s ischemickou chorobou srdca. Vhodnejšie je prirodzené vychladenie. Stačí sa prechádzať okolo bazéna.

4. Po každom saunovaní si doprajte polhodinovú oddychovú prestávku
Aby mala návšteva efekt, mali by ste ju opakovať minimálne jedenkrát do týždňa. Ľahnite si vždy na najnižšiu lavicu, tam je najchladnejšie.

5. Výskumy naznačili, že pri dodržaní všetkých zásad má saunovanie na vysoký krvný tlak pozitívny účinok
Pravidelné saunovanie zlepšuje funkciu vnútornej výstelky ciev, ktorá sa vo výraznej miere podieľa na správnom spriechodnení ciev. Saunovanie zároveň znižuje i hladinu stresových hormónov.

12 tipov pre zdravé srdce a cievy. Už polovica skrotí cholesterol

Vysoký krvný tlak

V tomto článku sa zaoberáme Srdce ...viac
Autor: Katarína Posluchová, bd
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Máte výrazne červený jazyk? Alebo je dožlta? Zbystrite!

Máte výrazne červený jazyk? Alebo je dožlta? Zbystrite!

dnes
Ružový jazyk znamená, že s ním je všetko v poriadku. Máte ho zelený? Oranžový? Červený? Než sa začnete znervózňovať, spomeňte si, či... Čítať viac
 
Je tu najdepresívnejší deň roka. Pomôže vám úžasný recept Severanov

Je tu najdepresívnejší deň roka. Pomôže vám úžasný recept Severanov

včera
Vedeli ste, že množstvo denného svetla môže zlepšiť náladu? Aby vás „modrý pondelok” nerozhodil, skúste to ako Nóri či Švédi. Čítať viac
 
5 príčin zlého trávenia. Miesto bolesti prezradí okamžité riešenie

5 príčin zlého trávenia. Miesto bolesti prezradí okamžité riešenie

19.01.2019
Najrýchlejšie trávite cukry, o niečo dlhšie bielkoviny, najviac sa potrápite s tukmi. Črevo ukáže, kde robíte najväčšiu chybu. Čítať viac
 
OTESTUJTE SA: Biologický vek prezradí, aké staré je vaše telo. Potrebujete zmenu?

OTESTUJTE SA: Biologický vek prezradí, aké staré je vaše telo. Potrebujete zmenu?

17.01.2019
Máte pocit, že ste akosi zostarli? Či už to badáte v zrkadle alebo po psychickej stránke, v každom prípade je možné to zmeniť a byť ako... Čítať viac
 
Potrebujete sa v práci nakopnúť? Všetko nezachráni šálka kávy

Potrebujete sa v práci nakopnúť? Všetko nezachráni šálka kávy

17.01.2019
Ak si dáte na obed rezeň s majonézovým šalátom, budete dve hodiny odfukovať a mozog sa vám zastaví. Koncentráciu nezlepší ani práca... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Do sauny pri problémoch s tlakom? Stačí dodržať zdravé pravidlá
Katarína Posluchová
bd