predplatne
 

VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!

18.05.2018

Búšenie srdca, spotené ruky, prchké reakcie a vnútorný nepokoj. Máte stres. Nevyhnete sa mu, no za dva mesiace ho budete zvládať lepšie.

Autor metódy redukcie stresu, ho prirovnal k rozbúrenému moru. More neutíšite, ale môžete sa na ňom naučiť surfovať.

Autor metódy redukcie stresu, ho prirovnal k rozbúrenému moru. More neutíšite, ale môžete sa na ňom naučiť surfovať.Autor: Robo Hubač

Tento kurz zvládania stresu v Nemecku či v Spojenom kráľovstve platia zdravotné poisťovne. Na Slovensku sa mu venuje jediný psychológ. „Môžete zatvoriť oči, ak chcete. Obráťte svoju pozornosť dovnútra a vnímajte svoje telo,“ hovorí Andrej Jeleník, keď si posadáme do kruhu.

Chcete sa uvoľniť po náročnom týždni? VIDEO antistresovej terapie nájdete nižšie

Precitám z rušnej cesty do Bratislavy. Do príchodu na tréning som síce bola telom v aute, ale mysľou ešte pri deťoch. „Predstavte si, že ste v práci. Bolí vás hlava, ale pod záťažou množstva povinností jej nevenujete pozornosť. Snažíte sa bolesť odsunúť na vedľajšiu koľaj alebo sa jej rýchlo zbaviť. Bojujete s ňou a ste čoraz nervóznejší. Aké by to bolo zastaviť sa a bolesť naplno prežívať?“ Mnohým prebleskne hlavou, že radšej to nechcú prežívať.

Zaujalo vás: Iba stres? Vysoký tlak zabíja potichu. Ale toto si všimnete 

Foto: Robo Hubač.  Viac vo FOTOGALÉRII

Zvedavosť proti bolesti

„Viete, aký rozdiel je medzi utrpením a bolesťou?“ pýta sa psychológ. Jedna z účastníčok, mladá mamička, zauvažuje: „Bolesť je asi fyzická a utrpenie prebieha viac v hlave?“ To, že vás bolí hlava, je fakt. No vaše myšlienky, ktoré sa na bolesť nabaľujú, už vytvárajú stres a utrpenie. Úvahy typu – Kedy to už prestane? Je to rovnaké ako minule – vám od bolesti neuľavia, ale jej prežívanie znásobia.

 7 spôsobov ako zatočiť s migrénou. Naozaj vám pomôžu

Sama si uvedomujem, ako často niečo také prežívam. Mám pocit, že to už viem rozoznať, ale uvedomujem si, že zastaviť tok myšlienok bude oveľa ťažšie. „Nič nezastavuj. Len upriam svoju pozornosť na to, čo v tele cítiš. Bolí ma iba hlava alebo aj niečo iné? Je to bolesť v okolí spánkov či skôr niekde vzadu? Skús byť naozaj zvedavá! Možno zistíš, že bolesť neostáva stále rovnaká, mení sa a nie je všade. Keď si ju plne uvedomuješ, môžeš sa napríklad lepšie o seba postarať. Napiť sa. Dať si studený obklad na hlavu. Bolesť nemusíme len ignorovať, potláčať, snažiť sa jej zbaviť. Môžeme ju brať ako to, čím je – čiže telesný vnem,“ odpovedá mi Andrej. Na kurze si všetci tykáme.

Vydýchnite! Bylinky upokoja nervy a odstránia stres. Odporúča lekár 

Tu a teraz

„Viete, čo sa deje počas stresujúcej situácie s vaším telom?“ pýta sa nás Andrej. Na túto otázku sa dvihlo pätnásť rúk. Všetci máme veľké skúsenosti so stresom. Andrej zapína projektor a spúšťa obrázkovú prezentáciu. Je na nej malý králik.

„Adrenalín je dôležitý na prežitie. Keď sme ohrození, spúšťa celý rad reakcií na záchranu, boj alebo útek. Ak na králika začne útočiť dravý vták, adrenalín zmobilizuje všetky jeho sily, aby si našiel úkryt a zachránil sa. Keď je v bezpečí, adrenalín upadá a on si vie pochutnávať na čerstvej tráve.

Čo spraví človek? Ešte hodiny po nebezpečnej situácii rieši, aké to bolo, čo všetko sa mohlo stať, čo sa môže nabudúce prihodiť a podobne. Adrenalín a kortizol nás stále držia v napätí. Teda aj keď sme už z práce doma, máme navarenú večeru, nečakajú nás žiadne ďalšie povinnosti v domácnosti, napriek tomu dokážeme byť stále ako na strunách. Hovoríme tomu, že sme si prácu doniesli v domov. Všímavosť nám ukazuje cestu, ako sa sprítomniť a uvedomiť si, že už sme doma, pričom upriamuje našu pozornosť na to, čo sa deje práve teraz, môže nastať uvoľnenie.“

7 šťastných tipov: Toto robte každý deň a budete happy, odkazujú vedci 

Na vlnách stresu

„Na tréningu sa nezbavíte stresu, smútku ani bolesti. No naučíte sa s tým zaobchádzať. Jonn Kabat Zin, autor metódy redukcie stresu, ho prirovnal k rozbúrenému moru. More neutíšite, ale môžete sa na ňom naučiť surfovať,“ hovorí Andrej. S tým súvisí aj téma, ako byť k sebe zhovievavý, ako si nevyčítať, ak zlyhávam. Opäť je to forma utrpenia, ktorá nám situáciu ešte komplikuje.

Foto: Robo Hubač

„Na tréningu som mal pána vo vyššom veku. Vypadávala mu pamäť. Často sa na to hneval a vinil sa. Zmena nastala, keď to začal len pozorovať. Upriamil pozornosť prioritne na dianie a nie na seba, aký je v jeho očiach neschopný. Počas tréningu s každým týždňom rozkvital. Z jeho tela postupne opadávalo napätie. Jeho tvár sa viac rozjasňovala a začal sa viac usmievať. On sám v závere tréningu priznal, že sa menej kritizuje, vie sa lepšie sústrediť, menej zabúda, no hlavne sa mu zlepšili vzťahy,“ opisuje Andrej.

Stačí pohľad a ste uvoľnení. Pozrite si FOTO NAJLEPŠÍCH kúpeľov roka 

VIDEO: Meditácia mindfulness. Skúste si ju doma :)


Zdroj: youtube.com/ Mindfulness Club

Sledujte aj:

Všimnite si ho, nech zmizne

Kurz zvládania stresu metódou MBSR (Mindfulness based stress reduction) je o rozvíjaní všímavosti. Túto schopnosť máme prirodzene od detstva v sebe, len ju nerozvíjame. Už tisíce rokov o tom hovorí budhistické učenie.

Autor MBSR Jon Kabat-Zinn teórie prepracoval do jazyka, ktorý je zrozumiteľný pre západné kultúry a spojil to s vedeckými poznatkami o strese. Založil kliniku na redukciu stresu. Začal sa venovať ľuďom s chronickými zdravotnými problémami, ktorým všímavosť pomohla lepšie zvládať bolesti. O jeho výsledky sa začali zaujímať aj lekári a potvrdili ich mnohé výskumy. MBSR a programy ním inšpirované ponúkajú v nemocniciach i na školách, svojim zamestnancom ich poskytuje Google, Intel, Apple, General Mills, LinkedIn, dokonca aj britský či Európsky parlament.

VIDEO: Zinn o metóde Mindfulness


Zdroj: youtube.com/ Palouse Mindfulness

Stres

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac
Autor: Zuzana Matúšová Girgošková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Máte výrazne červený jazyk? Alebo je dožlta? Zbystrite!

Máte výrazne červený jazyk? Alebo je dožlta? Zbystrite!

dnes
Ružový jazyk znamená, že s ním je všetko v poriadku. Máte ho zelený? Oranžový? Červený? Než sa začnete znervózňovať, spomeňte si, či... Čítať viac
 
Je tu najdepresívnejší deň roka. Pomôže vám úžasný recept Severanov

Je tu najdepresívnejší deň roka. Pomôže vám úžasný recept Severanov

včera
Vedeli ste, že množstvo denného svetla môže zlepšiť náladu? Aby vás „modrý pondelok” nerozhodil, skúste to ako Nóri či Švédi. Čítať viac
 
5 príčin zlého trávenia. Miesto bolesti prezradí okamžité riešenie

5 príčin zlého trávenia. Miesto bolesti prezradí okamžité riešenie

19.01.2019
Najrýchlejšie trávite cukry, o niečo dlhšie bielkoviny, najviac sa potrápite s tukmi. Črevo ukáže, kde robíte najväčšiu chybu. Čítať viac
 
OTESTUJTE SA: Biologický vek prezradí, aké staré je vaše telo. Potrebujete zmenu?

OTESTUJTE SA: Biologický vek prezradí, aké staré je vaše telo. Potrebujete zmenu?

17.01.2019
Máte pocit, že ste akosi zostarli? Či už to badáte v zrkadle alebo po psychickej stránke, v každom prípade je možné to zmeniť a byť ako... Čítať viac
 
Potrebujete sa v práci nakopnúť? Všetko nezachráni šálka kávy

Potrebujete sa v práci nakopnúť? Všetko nezachráni šálka kávy

17.01.2019
Ak si dáte na obed rezeň s majonézovým šalátom, budete dve hodiny odfukovať a mozog sa vám zastaví. Koncentráciu nezlepší ani práca... Čítať viac
 
 

wanda.sk

VIDEO: Skúsili sme za vás tréning proti stresu. Metóda MBSR je TOP!
Zuzana Matúšová Girgošková