predplatne
 

Spánok vylepší to, čo ste robili cez deň. Stačí k tomu banálna činnosť?

06.11.2019

Ako sa dnes vyspíte? Odpoveď je možno medzi kuchyňou a obývačkou.

Kvalitu spánku môžete výrazne vylepšiť. Stačí pridať.....

Kvalitu spánku môžete výrazne vylepšiť. Stačí pridať.....Autor: Shutterstock

To, ako sa vám bude dnes večer spať, do veľkej miery ovplyvní, čo ste robili cez deň. Nemáme na mysli stres, či povinnosti, ktoré by vás oň okradli. Vedci odhalili, že kvalitu spánku ovplyvní úplne bežná činnosť. Začnite počítať! 

Choré orgány sa prezradia v noci. Podľa hodiny zistíte, ktorý potrebuje pomoc

Koľkokrát ste....?

Autori americkej štúdie, ktorú zverejnilo najnovšie číslo magazínu Sleep Health, počas celého mesiaca monitorovali pohybové aktivity, dĺžku a povahu spánku 59 obyvateľov Bostonu, mužov aj žien stredného veku. Ako píše americký denník The New York Times (NYT), pozitívny vzťah medzi fyzickou aktivitou počas dňa a následným dobrým spánkom sa môže zdať logický, no nie všetky doterajšie výskumy ho potvrdzovali. Viaceré staršie výskumy podľa NYT napríklad ukázali, že ak je fyzická aktivita počas dňa nad istou hranicou, následný spánok fyzicky nadmerne vyčerpaného človeka je, naopak, horší ako obvykle.

Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

Dolámaní po spánku? 

Mnohé predošlé štúdie tiež potvrdili známy fakt, že vzťah medzi fyzickou aktivitou a spánkom je obojstranný: Kto sa zle vyspí, nasledujúci deň zvláda fyzickú aktivitu ťažšie ako obvykle. V aktuálnej štúdii z Bostonu sa však vedci tentoraz nesústredili len na šport a cvičenie, ale na akýkoľvek pohyb skúmaných ľudí.

Toto nepatrí do postele! Čo vám kradne dobrý spánok?

Všetkým dali náramky, ktoré počas celého mesiaca zaznamenávali každý ich krok, či už išlo o šport, chôdzu v prírode, alebo hoci aj pohyb medzi obývačkou a kuchyňou. Zároveň každý z účastníkov výskumu každý deň vypĺňal dotazník, v ktorom zhodnotil kvalitu svojho spánku, jeho dĺžku, to, ako dlho mu trvalo, kým zaspal, a tiež to, koľkokrát sa cez noc zobudil.

Vidíme v snoch duchov a vystupujeme z tela? 5 zimomriavkových zážitkov, ktoré nevysvetlia ani vedci

Vykráčajte si spánok

Pri spracovávaní výsledkov vedcov podľa NYT prekvapilo, ako veľmi pohyb a spánok súvisia. Tento vzťah je podľa autorov štúdie nesporný a veľmi silný. V zásade platí, že čím viac krokov človek denne prejde, o to pozitívnejšie je jeho vlastné hodnotenie následného spánku.
NYT však pripomína, že ak chceme byť vedecky presní, treba si uvedomiť, že bostonskí vedci zistili len spoločný výskyt týchto dvoch javov, ale nie ich kauzalitu. Zaručene teda neplatí, že kvalitnejší spánok bol v skúmaných prípadoch s určitosťou vyvolaný práve zvýšeným pohybom. Sedliacku logiku to ale dáva, nemyslíte? 

Čítajte aj: Ako zaspať za 10, 60 alebo 120 sekúnd. Tieto triky skutočne fungujú! Aj po vypití kávy

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: SITA, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Brať či nebrať? Odborníčka o liekoch na horúčku, riskujete nebezpečný syndróm

Brať či nebrať? Odborníčka o liekoch na horúčku, riskujete nebezpečný syndróm

dnes
Kedy treba teplotu naozaj zraziť? A ako inak, ak nie liekmi? Ide to aj bez chémie. Úľava však má svoje pravidlá. Čítať viac
 
Ako sa nenakaziť v MHD? Existuje šikovný spôsob, nič vás nestojí

Ako sa nenakaziť v MHD? Existuje šikovný spôsob, nič vás nestojí

včera
Zdráhate sa nastúpiť do autobusu z obavy z bacilov, ktoré sa na vás valia z každej strany? Dodržte pár zásad a riziko infikovania zminimalizujete... Čítať viac
 
Potrebujete posilniť sebavedomie? Týchto 6 krokov vám ho určite zdvihne

Potrebujete posilniť sebavedomie? Týchto 6 krokov vám ho určite zdvihne

12.11.2019
Máte pocit, že vaše sebavedomie by potrebovalo posilniť? Čo by ste pre to mohli urobiť aj sami, bez návštevy psychológa? Čítať viac
 
Z nedostatku spánku sa vám zmenší mozog a myseľ zostarne rýchlejšie

Z nedostatku spánku sa vám zmenší mozog a myseľ zostarne rýchlejšie

11.11.2019
Mávate občas pocit, že spánok je strata času, za ktorý by ste mohli veľa zažiť a skúsiť? A čo hovoríte na to, že dlhodobý nedostatok spánku... Čítať viac
 
Miro Jaroš: Kúpil som si najtvrdší matrac aký mali a chrbát ma nebolí

Miro Jaroš: Kúpil som si najtvrdší matrac aký mali a chrbát ma nebolí

10.11.2019
Deťmi milovaný spevák Miro Jaroš (41) sa o tom, že raz bude mať problémy s chrbticou, dozvedel od detskej lekárky. Lieči sa hlavne pohybom.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Spánok vylepší to, čo ste robili cez deň. Stačí k tomu banálna činnosť?
SITA
dab