predplatne
 

Trúfate si na maratón? Nie bez vody a horčíka! Toto riskujete, ak zabudnete

25.05.2016

Rapídne vzrastá obľuba behania po dlhých trasách až do polmaratónu či maratónu na Slovensku aj vo svete. Úmysel je chvályhodný, treba si však dávať pozor, kolapsom a svalovým kŕčom sa vyhnúť dá.

Sezóna maratónov je v plnom prúde. Riziká vytrvalostného behu však zbytočne nepodceňte.

Sezóna maratónov je v plnom prúde. Riziká vytrvalostného behu však zbytočne nepodceňte.Autor: Shutterstock.com

Čo sa stalo, že toľko ľudí začína byť fascinovaných behaním na dlhé trate, a že úplne najradšej bežia v dave? Niekedy je to mnohonásobný pokus o napĺňanie zdravého životného štýlu, inokedy nevyhnutnosť podriadiť sa príslušnej firemnej kultúre. Každopádne aj pri „pohodovom“ fyzickom zaťažení netreba zabúdať, že počas pohybu sa zvyšujú straty telesnej vody potením.

Telo sa pri behu mení

Dýchanie sa prehlbuje a zvyšuje sa jeho frekvencia, čím sa nezanedbateľne strácajú tekutiny. Súčasne sa presúva voda vo vnútri organizmu z buniek do krvi – akoby sa telo „vysušovalo“. Amatéri aj profesionáli mávajú pri behu náznaky kolapsových stavov a kŕče. Tie sa občas objavujú aj neskôr a počas spánku najmä v stehennom a lýtkovom svalstve. „Krvný obeh sa mení podľa požiadaviek daných záťažou tak, že stúpa prietok krvi najmä svalstvom. Prestup vody z ciev do aktívnych svalov vedie spolu so stratami vody potením a dýchaním k poklesu obiehajúceho množstva krvi. Dochádza k jej zahusteniu,“ vysvetľuje telovýchovný lekár MUDr. Pavel Malovič. Hlavným regulačným mechanizmom, ktorým sa organizmus snaží čeliť tomuto vývoju, je pokles tvorby moču v obličkách, čo spôsobí znížené vyplavovanie odpadových látok, škodlivých pre organizmus. Keďže sa zároveň s vodou strácajú minerály dôležité pre prácu srdca a svalov - vápnik, magnézium – horčík, draslík, sodík, fosfor, chlór, môže dôjsť ku kŕčom a prípadným kolapsovým stavom.

Ako naštartovať beh pod holým nebom? Na kondíciu z pásu nenadväzujte!

Horčík je číslo 1

Existuje množstvo procesov v bežcovom organizme, ktoré nedokážu prebehnúť bez prítomnosti horčíka – či už je to rozklad a vstrebávanie základných živín, štiepenie svalových cukrov na energiu, spracovávanie tukov alebo syntéza bielkovín. . „Človek potrebuje denne prijať 300 až 350 miligramov horčíka potravou, bežci môžu dopĺňať hladinu ešte o 250 až 500 miligramov aj viac podľa typu zaťaženia, únavy a odporúčania lekára,“ radí Pavel Malovič. Horčík totiž umožňuje uvoľnenie a sťahovanie svalstva, čím pomáha v prevencii vzniku kŕčov (spolu s vitamínmi, ktoré sú súčasťou B komplexu a vitamínom E). Udržiava v dobrom stave obehový systém a nazýva sa tiež protistresový srdcový minerál. V kombinácii so selénom pôsobí ako prirodzený upokojujúci a regeneračno-relaxačný prostriedok, ktorý prirodzeným spôsobom tonizuje svalové štruktúry a znižuje riziko kŕčov. Ak nie je strava dostatočne bohatá na obsah magnézia, je vhodné dopĺňanie tabletami.

Nie po jedle

Horčíkové doplnky, kombinované s komplexom vitamínov B, selénom a vitamínom E sa nemajú používať po jedle, pretože neutralizujú žalúdočnú šťavu a môžu sťažiť tráviace procesy. U pravidelných konzumentov alkoholu a bežcov, ktorí veľmi často držia rôzne redukčné diéty, je potrebné veľmi dbať na jeho dostatočný príjem. Dámy užívajúce antikoncepčné tabletky alebo estrogén by mali tiež užívať viac horčíka alebo konzumovať potravu bohatú na tento minerál.

Autor: iZdravie.sk/TS, red.
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Vnútri trávime 21 hodín denne. Odráža sa to na imunite, najhorší vzduch dýchajú deti

Vnútri trávime 21 hodín denne. Odráža sa to na imunite, najhorší vzduch dýchajú deti

dnes
Poctivé dodržiavanie obmedzenia pohybu počas pandémie covid-19 sa môže odraziť na našom zdraví. Vzduch vnútri budov môže byť až päťkrát... Čítať viac
 
UV lúče dezinfikujú. Pomôže vystavenie sa slnku zničiť vírusy na šatách či vo vlasoch?

UV lúče dezinfikujú. Pomôže vystavenie sa slnku zničiť vírusy na šatách či vo vlasoch?

včera
Pomôžu dezinfikovať prinesené predmety, vyzlečené šaty alebo hoci vaše vlasy slnečné lúče? Ako dlho treba byť na slnku, aby to fungovalo?... Čítať viac
 
Negatívne signály! 8 znamení, že s vašim zdravím niečo nie je v úplnom poriadku

Negatívne signály! 8 znamení, že s vašim zdravím niečo nie je v úplnom poriadku

včera
Telo nič nerobí bez príčiny. Ak vysiela pozitívne signály, je to v poriadku, ak negatívne, mali by ste spozornieť. Viete, kde robíte... Čítať viac
 
Pink a jej syn prekonali koronavírus. Speváčka opísala priebeh ochorenia

Pink a jej syn prekonali koronavírus. Speváčka opísala priebeh ochorenia

06.04.2020
Posledné 2 týždne boli pre americkú speváčku mimoriadne náročné. Nikto ani len netušil, že ona a jej 3-ročný syn bojujú s ochorením... Čítať viac
 
Športoval, nefajčil a bol zdravý. 29-ročný mladík zažil s Covid-19 najťažšie chvíle života

Športoval, nefajčil a bol zdravý. 29-ročný mladík zažil s Covid-19 najťažšie chvíle života

05.04.2020
Spoveď muža, ktorý prekonal koronavírus, dokazuje, že ochorenie môže zlomiť kohokoľvek - aj mladý a zdravý organizmus. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Trúfate si na maratón? Nie bez vody a horčíka! Toto riskujete, ak zabudnete
iZdravie.sk/TS
red.