Paradajky chránia prostatu, víno prospieva srdcu

01.01.2007

Paradajková šťava je prevenciou proti rakovine prostaty, mandle a orechy spomaľujú rozpad kostí a sója uľahčuje klimaktérium. Skrátka, naše zdravie závisí od toho, čo jedávame.

Aj rajčiny patria k potravinám, ktoré by na vašom tanieri nemali chýbať.

Aj rajčiny patria k potravinám, ktoré by na vašom tanieri nemali chýbať.Autor: Ilustračná Stockfreeimages.com

REĎKOVKY

Sú zásobárňou vitamínu B9, známeho ako kyselina listová. Tá je veľmi dôležitá pre tehotné ženy, lebo zabraňuje rázštepu neurálnej trubice, čo je jedno z najťažších postihnutí plodu. Príjem kyseliny listovej by mali zvýšiť aj tie dámy, ktoré bábo ešte nečakajú, ale pracujú na tom. Náš tip: Na pokrytie celodennej dávky stačí iba desať dekov reďkovky, lebo táto zelenina je na vitamín B9 veľmi bohatá.

CESNAK

Obsahuje látky alyl sulfidy, ktoré najmä v tráviacom trakte zastavujú rast choroboplodných baktérií, preto je výborným posilňovačom obranyschopnosti. Znižuje krvný tlak, deti ochráni proti hlístam a podľa posledných výskumov je účinný aj proti Helicobacteru pylori. Náš tip: Ak máte vlastnú záhradku, kúpte si v obchode seleničitan sodný. Desať gramov rozpustite v desiatich litroch vody, a tým cesnak polievajte. Rastliny si vytiahnu selén z pôdy a naviažu ho, čím sa z cesnaku stane výborný zdroj tohto prvku, ktorý je veľmi dôležitý najmä pre ženy. Nedostatok selénu sa zistil u všetkých pacientok s rakovinou prsníka.

SÓJA

Japonky a Číňanky nepoznajú problémy s menopauzou. Nemávajú žiadne návaly tepla, nepotia sa, netočí sa im hlava. Je to preto, že jedávajú veľa sóje, ktorá ich zásobuje veľkým množstvom fytoestrogénov. Tie vyrovnávajú v ich tele úbytok vlastného estrogénu. Izoflavóny sóje svojou chemickou štruktúrou nápadne pripomínajú tento ženský pohlavný hormón, ale nemajú jeho účinok. Estrogény sú v organizme dôležité, no ich zvýšená hladina sa spája so zvýšeným rizikom rakoviny prsníka. Ak sú však v tele prítomné fytoestrogény, skutočný hormón sa nemôže naviazať na bunky a prípadne vyvolať nežiaduce zmeny v ich genetickom kóde. Náš tip: Skúste aj vy zaradiť do svojho jedálneho lístka napríklad syr Tofu a sójové mlieko.

PEČEŇ

Pečeň a mäso zásobia vaše telo životne dôležitým kyanokobalamínom, teda vitamínom B12. Najviac ho získate z pečene a červeného mäsa, ale obsahuje ho, samozrejme, aj morčacie a kuracie. Vegetariáni a vegáni, ktorí majú nedostatok tohto vitamínu síce tvrdia, že ho nájdete aj v zelenine, ale vedecké výskumy ukázali, že iba v zanedbateľných množstvách. Náš tip: Ak by ste ho chceli získať napríklad zo špenátu, museli by ste zjesť až dvadsaťtri šálok denne! Zato v pečeni, mäse, mlieku, vajciach a syroch je ho dosť na zdravé fungovanie organizmu.

ČERVENÉ VÍNO

Vedci dokázali, že dva decilitre červeného vína denne sú prospešné pre zdravie. Existuje takzvaný francúzsky efekt a ľudia, čo denne pijú malé množstvo červeného vína, majú o štyridsať percent nižší výskyt srdcovo-cievnych ochorení a o dvadsaťpäť percent nižší výskyt rakoviny prostaty ako tí, čo nepijú vôbec, alebo naopak tí, čo to s pitím preháňajú.

MANDLE A ORECHY

Sú bohaté na vápnik, draslík, mangán, selén, horčík, železo, vitamín E, vitamíny skupiny B a nenasýtené mastné kyseliny. Preto sa ich pravidelná konzumácia odrazí na stave vašich kostí. Kostra sa buduje do tridsiatky, potom kosti začínajú rednúť. Proces sa značne urýchľuje po menopauze, no spomalíte ho, ak denne zjete dve-tri jadrá vlašských orechov, rovnaké množstvo lieskovcov a päť-šesť mandlí. Väčšie množstvá sa neodporúčajú, lebo plody majú vysoký obsah tuku. Náš tip: Jedzte ich surové, ak ich opražíte na oleji a posolíte, zredukujete ich na obyčajnú kalorickú bombu.

MRKVA

S trochou zveličenia môžeme povedať, že obsahuje celú Mendelejevovu sústavu prvkov. Známa je však najmä pre obsah betakaroténu, z ktorého si ľudský organizmus vytvorí toľko vitamínu A, koľko potrebuje. Náš tip: Na vstrebávanie vitamínov platí pri mrkve to isté, čo pri paradajkách. Lepšia ako surová je upravená v pare.

MASŤ

Veru áno! Na vyprážanie, aj keď táto úprava mäsa nie je zdravá, je masť oveľa lepšia ako rastlinné oleje. Prečo? Lebo olej obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, na ktoré sa pri zohrievaní viaže kyslík, čím vznikajú karcinogénne oxidy. Masť, naopak, obsahuje nasýtené mastné kyseliny a na tie sa pri tepelnej úprave kyslík neviaže. Náš tip: Nie je však masť ako masť, najlepšia pre človeka je husacia a najnevhodnejšia bravčová. Do šalátov si však aj naďalej pridávajte olej, najlepšie olivový!

ZELENÝ ČAJ

Obsahuje polyfenolické látky, ktoré účinne likvidujú v tele voľné radikály. Polyfenoly obsahuje aj čierny čaj, pre mnohých chutnejší ako zelený, ale má ich asi o polovicu menej. Čierny čaj sa získava fermentáciou zelených lístkov a pri nej sa polyfenoly strácajú. Náš tip: Denne jedna šálka zeleného čaju je dobrou prevenciou pred rakovinovými ochoreniami.

PARADAJKOVÁ ŠŤAVA A TEKVICOVÉ SEMIENKA

Toto je recept pre pánov! Paradajkový džús a tekvicové semienka predstavujú účinnú prevenciu proti rakovine prostaty. Vhodné sú aj paradajky samotné, no účinná látka lykopén je v nich uzavretá v bunkách a istá časť preto odchádza z tela v stolici. Pri tepelnom spracovaní, napríklad pasterizácii, ktorou prechádzajú rajčinové džúsy, sa lykopén z buniek uvoľňuje a telo ho spracuje všetok. Náš tip: Muži, ktorí majú rakovinu prostaty v rodine, by mali každý týždeň vypiť aspoň liter paradajkového džúsu. Tiež si môžu pravidelne pochutnávať na tekvicových semienkach a do taniera s polievkou si dať pár kvapiek tekvicového alebo ľanového oleja.

Autor: Bronislava BRENKUSOVÁ Odborná spolupráca Docent Ing. Pavel Blažíček, PhD., primár klinických laboratórií TOPMED

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Zasa vás vytočil? 6 stratégií ako zvládnuť hnev a byť nad vecou 

Zasa vás vytočil? 6 stratégií ako zvládnuť hnev a byť nad vecou 

včera
Pravidelne vám niekto zdvihne tlak či sú to deti, partner, nadriadený s veľkým egom alebo nezodpovedný kolega.  Základ je, hlavne... Čítať viac
 
Klímou proti alergii

Klímou proti alergii

včera
Milujete jar so zelenými lúkami a rozkvitnutými stromami? Pravdepodobne nepatríte k tým, ktorých život znepríjemňuje alergická... Čítať viac
 
Hrozivý následok doby: Mladých posadol temný fenomén HIKIKOMORI

Hrozivý následok doby: Mladých posadol temný fenomén HIKIKOMORI

22.05.2018
Dobrovoľne sa zatvárajú do svojich izieb. Prerušia všetky kontakty a stávajú sa samotármi. Trend hikikomori je čoraz častejší. Čítať viac
 
Nechodiť na slnko medzi 11 a 15-tou? Večer je ešte zákernejšie!

Nechodiť na slnko medzi 11 a 15-tou? Večer je ešte zákernejšie!

21.05.2018
Čím je slnko na oblohe vyššie, tým väčšie je riziko, že sa spálite. No pred súmrakom hrozba zasa stúpa. Viete o nej? Čítať viac
 
Vyrovnajte spánkový dlh! Poznáte paradox zdravého oddychu?

Vyrovnajte spánkový dlh! Poznáte paradox zdravého oddychu?

21.05.2018
To, či ste nočná sova alebo ranné vtáča zväčša záleží od genetiky. No nastaviť si skoršie budík má viaceré výhody pre obe skupiny ľudí.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Paradajky chránia prostatu, víno prospieva srdcu
Bronislava BRENKUSOVÁ Odborná spolupráca Docent Ing. Pavel Blažíček
PhD.
primár klinických laboratórií TOPMED