predplatne
 

Výživové doplnky: Ktoré sú naozaj prospešné?

12.12.2019

Máte pocit, že vaša strava neobsahuje všetky potrebné živiny? Niekedy je potrebné doplniť telu makroživiny ako tuky, cukry či bielkoviny a inokedy zase mikroživiny ako vitamíny, minerály či stopové prvky.

Ilustračné foto.

Ilustračné foto.Autor: Inca Collagen

Väčšinu z nás často trápi nedostatok mikroživín, nakoľko ich v strave nemáme potrebné množstvo, prípadne ich obsah v potravinách ničíme nevhodnou prípravou. Aké mikroživiny sú pre nás prospešné a akým spôsobom ich dostať do tela?

Úloha vitamínov a minerálov

Nevyhnutnou súčasťou každej správnej životosprávy je dostatočný prísun minerálov a vitamínov. Najvhodnejšie je, ak ich do tela doplníme formou pestrej stravy, no niekedy je potrebné siahnuť aj po doplnkoch výživy.

Vitamíny A, D, E a K

Pamätáte si zo školy  skratku DEKA? Tieto štyri vitamíny sú rozpustné v tukoch a pre náš správny vývoj a fungovanie sú veľmi dôležité. Vitamín D sa tvorí najmä zo slnka, preto je cez zimu vhodné siahnuť po náhrade slnečných lúčov. Je dôležitý nielen pre naše zuby a kosti, ale aj celkovo pre imunitu.

Vitamín E chráni naše bunky pred voľnými radikálmi a taktiež posilňuje našu imunitu. Nájdete ho najmä v orechoch či v rastlinných olejoch. Vitamín K je dôležitý najmä pre našu zrážanlivosť krvi, no takisto má svoj význam pre naše kosti. Nájdete ho v pečeni a zelenej zelenine.

Posledný vitamín zo skupiny DEKA je vitamín A, ktorý prospieva najmä našim očiam, no takisto účinkuje aj na našu pokožku či imunitu. Na obsiahnutie dennej dávky vám pritom stačí naozaj málo, napríklad jedna mrkva.

Vitamíny rozpustné vo vode

Z vitamínov rozpustných vo vode treba spomenúť najmä vitamín C, ale aj vitamíny skupiny B. Vitamín C je výborným antioxidantom, pričom najviac sa hovorí o jeho pozitívnych účinkoch na našu imunitu. Okrem toho je však potrebný napríklad aj pre vstrebávanie železa. Keď sa povie vitamín C, každý si predstaví citrusy, no väčšie množstvo nájdete napríklad v šípkach či rakytníku.

Na dostatočný prísun vitamínov skupiny B si musia dávať pozor najmä vegetariáni a vegáni, nakoľko sa tieto vitamíny nachádzajú poväčšine v živočíšnej strave. Tieto vitamíny zohrávajú svoju úlohu pri získavaní energie a takisto sú dôležité pre správne fungovanie nášho metabolizmu.

Vitamíny skupiny B:

●    vitamín B1 - tiamín
●    vitamín B2 - riboflavín
●    vitamín B3 - niacín
●    vitamín B5 - kyselina pantoténová
●    vitamín B6 - pyridoxín
●    vitamín B7 - biotín
●    vitamín B9 - kyselina listová
●    vitamín B12 - kobalamín

Minerály a stopové prvky

Mimo vitamínov je dôležité dbať aj na dostatočný prísun minerálov a stopových prvkov. Vápnik a fosfor sú dôležité pre správny vývoj našich zubov a kostí. Horčík sa používa pri nadmernej fyzickej, ale aj psychickej záťaži. Zinok si obľúbia najmä ženy, nakoľko zlepšuje pleť a bráni vypadávaniu vlasov. Železo hrá dôležitú úlohu pri chudokrvnosti a takisto má svoj vplyv na našu imunitu. Minerálov je, samozrejme, viac, ale pri pestrej strave sa k nedostatku väčšiny z nich ani nepriblížite.

Dôležitosť kolagénu

O kolagéne sa hovorí najmä v spojení s kĺbovou výživou, a teda so zdravím našich kĺbov a šliach. Okrem toho má však aj mnoho ďalších účinkov, nakoľko pozitívne pôsobí aj na naše vlasy, nechty či pokožku.
 
Najvhodnejšie je brať kolagén už ako prevenciu, prípadne v čase, kedy bojuje vaše telo s väčšou fyzickou záťažou. 

Tip: Ak ste kolagén ešte neužívali, tak je vhodné dať si na úvod intenzívnu trojmesačnú kúru. Následne môžete prísun kolagénu obmedziť, no neodporúča sa ho úplne vynechať.

Význam omega mastných kyselín

Takisto by sme nemali zabúdať na omega mastné kyseliny. Z nich nás zaujímajú najmä omega-3 mastné kyseliny, ktoré pôsobia na našu imunitu a takisto na správnu činnosť nášho mozgu a ciev.

V dnešnej strave väčšiny z nás ich nie je jednoduché prijať v dostatočnom množstve, a preto mnoho ľudí siaha po doplnkoch výživy. Najlepšie je v tomto prípade užívať čerstvý rybí olej, ktorý síce nechutí a nevoní práve najlepšie, no má úžasné účinky.

Podporte svoje zdravie vhodnými doplnkami výživy a uvidíte, že vám bude zrazu omnoho lepšie.

 

Autor: PR Článok
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Bunkám prospeje premyslený hlad. Jedna zmena v strave proti tlaku, rakovine i nadváhe

Bunkám prospeje premyslený hlad. Jedna zmena v strave proti tlaku, rakovine i nadváhe

dnes
Tri muchy jednou ranou. Zdravotnú kondičku môže o stoosemdesiat stupňov k lepšiemu otočiť naozaj málo. A nemusíte si ani príliš odopierať.... Čítať viac
 
Jeden z najúspešnejších testov na našom webe. Pamätáte si ho?

Jeden z najúspešnejších testov na našom webe. Pamätáte si ho?

včera
Vyberte si svoj strom. Povie vám, aký ste človek. Jednoduchý psychologický test vám prezradí, ako pozeráte na svet a ako okolie vníma... Čítať viac
 
Nevinné flirtovanie na pracovisku zmierňuje stres a posilňuje sebavedomie

Nevinné flirtovanie na pracovisku zmierňuje stres a posilňuje sebavedomie

15.01.2020
Chcete sa na pracovisku cítiť príjemnejšie, zvládať lepšie stres a menej sa rozčuľovať? Podľa odborníkov atmosféru zlepší troška... Čítať viac
 
Čo pomáha proti bolesti lepšie ako lieky? Výskumníkov ich objav zaskočil

Čo pomáha proti bolesti lepšie ako lieky? Výskumníkov ich objav zaskočil

14.01.2020
Existuje neuveriteľne jednoduchý spôsob, ktorý zabezpečí, že budete ľahšie znášať bolesť. Ako akútnu, tak chronickú. Lieky pri... Čítať viac
 
Pečeň trpí prvá. 3 veci, ktorými jej denne škodíte a neviete o tom

Pečeň trpí prvá. 3 veci, ktorými jej denne škodíte a neviete o tom

13.01.2020
Tušili ste, že s pohybom sme na tom horšie ako Američania? Čo na to vaša pečeň? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Výživové doplnky: Ktoré sú naozaj prospešné?
PR Článok