predplatne
 

Zobrali ste si dva týždne voľna na oddych? Chronickej únavy sa nezbavíte

22.12.2016

Ste absolútne vyšťavení a najradšej by ste každý víkend prespali? Syndróm chronickej únavy postihuje ľudí bez rozdielu veku. Jednoduchá liečba neexistuje, ale pomoc áno. 

Liečba chronickej únavy nie je nikdy jednoduchá a rýchla.

Liečba chronickej únavy nie je nikdy jednoduchá a rýchla.Autor: Profimedia.sk

Syndróm chronickej únavy postihuje ženy častejšie ako mužov a počet ľudí s touto diagnózou stále rastie. Nie je to len obyčajný pocit, z ktorého sa vyspíte. Chronická únava je tak závažná, že narušuje pracovný i rodinný život.

Z čoho ste unavení? 

Kritériom syndrómu je únava trvajúca dlhšie ako šesť mesiacov, ktorá znižuje predchádzajúcu aktivitu o polovicu. Väčšina odborníkov sa zhoduje na tom, že jednotná príčina tohto stavu neexistuje, ide o kombináciu fyzických a psychických faktorov. K chronickej únave výrazne prispievajú psychologické, sociálne a fyzické stresové faktory, životný štýl, nevhodné stravovanie, pôsobenie geopatogénnych zón a elektrosmogu. 

Mám dlhodobo zvýšenú teplotu

Primárnym symptómom síce je výrazná a dlhodobá únava. Môžete však mať i mierne zvýšenú teplotu, zimnicu, zápal v hrdle, opakujúce sa respiračné infekcie, bolestivé lymfatické uzliny, celkovú neobjasnenú svalovú slabosť, migrujúcu bolesť v svaloch či kĺboch. Bolieva vás hlava,  častejšie zabúdate a ste svetloplachí. Trvá dlhšie, kým sa vám po fyzickej námahe vráti energia. Ste podráždení, neviete sa sústrediť, máte depresívne myšlienky, trpíte úzkosťou a poruchami spánku.  Dlhotrvajúce symptómy podporujú zlý psychický stav, čo v niektorých prípadoch vedie k vytvoreniu fóbií.

Lekár nič nezistí a klasická liečba nezaberie

Po komplexnom vyšetrení lekár nezistí žiadnu diagnózu a štandardná liečba – antibiotiká, sedatíva, analgetiká a imunostimulanty neúčinkujú dostatočne. Jednoduchá liečba neexistuje, vždy pôjde o kombináciu metód. Okrem liekov sa odporúčajú  aj vitamíny, minerály, fytoterapeutiká a niektoré potravinové doplnky. Chorým sa odporúčajú najrôznejšie športové a pohybové aktivity,  alternatívna medicína a svoje miesto v liečbe má i psychoterapia. 

Prečítajte si aj: Ste v práci unavení, znudení a mlsní? Na vine môže byť zlé osvetlenie!

Začnite detoxikáciou a nutričnou terapiou

Odstránenie možných toxických látok z organizmu je dôležité pri zmierňovaní príznakov syndrómu chronickej únavy. Skúste zmenu v stravovaní a zamerajte sa na nízkoalergizujúce diéty. S detoxikáciou vám pomôže kvalifikovaný poradca pre výživu. 
Často je pri chronickej únave znížená funkcia nadľadviniek, štítnej žľazy a črevnej flóry.  Váš stav sa môže zlepšiť užívaním niektorých vitamínov, minerálov a výživových doplnkov. Najdôležitejšie je zvýšiť množstvo horčíka, omega 3 mastných kyselín a vitamínov skupiny B 

Západná bylinná liečba

Odborníci na bylinky považujú syndróm chronickej únavy za ochorenie spôsobené nervovo-endokrinným vyčerpaním, teda telo a myseľ nemajú zdroje k obnoveniu svojich funkcií do normálu. Konkrétna liečba závisí na príznakoch, ale pravdepodobne bude zahrňovať nasledujúce byliny:  kozinec blanitý, echinaceu, ľubovník, čili papričky, kajanské korenie, gingo bilobu, lopúch, púpavu, sladovku, ženšen a schizandru. 

Nenechajte si ujsť: Unavení z počasia? Týchto 10 tipov vás opäť naštartuje

Čo ešte pomôže?

- masáž: V rámci súhrnnej terapie dokáže masáž výrazne zlepšiť pocit zdravia. Úzkosť a depresia sa zmiernia už po absolvovaní jednej masáže. Na terapeutický účinok však je nutné masáže opakovať .

- dýchanie:  Výskum zistil, že u pacientov s chronickou únavou je bežná hyperventilácia, teda dýchajú plytko a rýchlo. To prispieva k množstvu príznakov, ktoré dokáže zmierniť dychové cvičenie založené na joge

- cvičenie: Odborníci radia program zameraný na postupný nárast fyzickej aktivity, čo zmierňuje únavu a zlepšuje kvalitu života. Pohyb však musí byť starostlivo riadený, lebo pacienti  negatívne reagujú na akúkoľvek väčšiu záťaž, než aktuálne znesú.  

- harmonizácia prostredia: Chronické a rôzne neurčité zdravotné ťažkosti môžu byť spôsobené dlhodobým nepraznivým vplyvom geopatogenných zón a elektrosmogu na ľudský organizmus. Bolo dokázané, že človek, ktorý spí v geopatogennej zóne, kde jej nepriaznivý vplyv sa zvyšuje o elektrosmog,  nedokáže prirodzene zregenerovať a nedosiahne potrebné množstvo energie pre uchovanie zdravia. 

Autor: Ľubica Vrančíková / iZdravie.sk
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Odborníčka radí: Nedajte si pokaziť predvianočné obdobie stresom. TOP tipy vám pomôžu

Odborníčka radí: Nedajte si pokaziť predvianočné obdobie stresom. TOP tipy vám pomôžu

dnes
Na jednej strane vysvietené mestá, hrajúce koledy, na strane druhej upratovanie, nakupovanie, vypekanie a preplnené obchody. Čo... Čítať viac
 
Mladí, pozor. Vek nehrá rolu, mŕtvicu a infarkt riskujete už teraz, ak máte tento zvyk

Mladí, pozor. Vek nehrá rolu, mŕtvicu a infarkt riskujete už teraz, ak máte tento zvyk

včera
Načo sa vopred stresovať, keď kľúčové zmeny môžete spraviť už dnes. Ako ste na tom so svojim cholesterolom? Čítať viac
 
Rozoznáte chrípku od nádchy? Ktorá môže udrieť do hodiny od stretu s vírusom?

Rozoznáte chrípku od nádchy? Ktorá môže udrieť do hodiny od stretu s vírusom?

09.12.2019
Jedna sa ohlási, druhá vás prekvapí nečakane. Stačí, keď na vás niekto zakašle v autobuse či v kancelárii a do pár hodín môžete s boľavým... Čítať viac
 
Jozef Sabovčík: Operácia chrbtice mi nedovolila pricestovať do Bratislavy

Jozef Sabovčík: Operácia chrbtice mi nedovolila pricestovať do Bratislavy

08.12.2019
Jozef Sabovčík (55) končí krasokorčuliarsku kariéru. Kým ho opakované zranenia kolena nevyhnali od vrcholového športu, získal... Čítať viac
 
Máte odhad na ľudí alebo sa mýlite? Rovnako ako sa mýlia vo vás?

Máte odhad na ľudí alebo sa mýlite? Rovnako ako sa mýlia vo vás?

07.12.2019
Predstavte si, že spoznáte nového človeka a ten sa k vám správa nanajvýš priateľsky. Vy si však jeho milé správanie môžete vysvetliť... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Zobrali ste si dva týždne voľna na oddych? Chronickej únavy sa nezbavíte
Ľubica Vrančíková / iZdravie.sk