Načo je Slovensku štvrtý mobilný operátor? V štyridsaťmiliónovom Poľsku sú traja

19. januára 2014, 00:00
Tip redakcii

V desaťmiliónovom Česku aj v štyridsaťmiliónovom Poľsku fungujú traja mobilní operátori. Načo je Slovensku, ktoré má päť a pol milióna obyvateľov, štvrtý?

V desaťmiliónovom Česku aj v štyridsaťmiliónovom Poľsku  fungujú traja mobilní operátori.

V desaťmiliónovom Česku aj v štyridsaťmiliónovom Poľsku fungujú traja mobilní operátori.

Autor: Profimedia.sk

Minulý týždeň vstúpil na náš mobilný trh nový hráč. Volá sa Swan a v krajine, kde sú už traja mobilní operátori, o milión viac aktívnych SIM kariet ako počet obyvateľov a ceny za mobilné služby vyššie než v bohatom Rakúsku, túži zamiešať karty.

Server MobilMania. sk zistil, že Swan chce do dvoch rokov získať päťstotisíc klientov. Hospodárske noviny uviedli, že za dvanásť mesiacov pokryje signálom štvrtinu našej populácie a poskytne jej služby, v ktorých sú súčasní operátori slabší. Detaily nie sú známe, odborníci na mobilnú komunikáciu však hovoria, že pôjde o bohaté balíky 4G siete.

Čo to znamená? „Novému operátorovi nepôjde o prenos hlasu, kde už podľa mňa na ďalšieho hráča nie je priestor, ale o dátové služby. Sieť 4G umožní dostať do mobilu film dlhý hodinu a pol za tridsať-štyridsať sekúnd. Alebo, bez toho, aby vás to finančne zruinovalo, môžete sedieť v reštaurácii a na obrazovke tabletu on-line sledovať priamy prenos z olympijských hier.

Množstvo dát si do mobilu stiahnete už dnes, ale zaplatíte za ne desiatky eur,“ vysvetľuje pre Šarm odborník na IT technológie Ondrej Macko. Aby Swan uspel, musí prísť na trh s výrazne nižšími cenami, ako majú súčasní hráči: Orange, Telekom a Telefónica.

Bez pokuty neodídu

Väčšina našincov sa teraz zrejme poteší. Takmer všade na svete znamená príchod nového mobilného operátora lepšie a lacnejšie služby. Napríklad v Poľsku. Podľa portálu gsmmaniak.pl tam Orange pod značkou Nju Mobile ponúkol na jar neobmedzené volania, SMS a MMS v krajine a k tomu jeden gigabajt dát.

To všetko v prepočte za necelých štrnásť eur. Navyše si zákazníkov zmluvne zaviazal len na mesiac! Dožijeme sa toho aj u nás? Tlačová agentúra Slovenskej republiky vlani v novembri vydala správu, že skoro štyri milióny používateľov SIM kariet do mobilných telefónov mali s operátormi uzatvorenú zmluvu.

Rok, dva sa teda od nich bez pokuty nedostanú. Tak ako ich chce Swan presvedčiť? Zatiaľ nevedno. Na konkrétne plány je nový hráč skúpy. Nevyjadruje sa k plánom ani k marketingovej kampani, ktorej sa v budúcnosti nevyhne.

„V každom prípade, Swan vstupuje na vysoko konkurenčný trh. Kľúčom k jeho triumfu budú rýchle dáta za rozumnú cenu a výhoda, že svoj štart môže aktuálnym podmienkam ušiť na mieru. Ale len samotný príchod nového mobilného operátora slovenský trh naruby určite neobráti,“ myslí si redaktor portálu Mobil- Mania.sk Peter Steigauf.

Na sieť sa pripájame mobilmi

„Aj zdanlivo obsadený telekomunikačný priestor sa stále vyvíja,“ presviedča neprajníkov Juraj Ondriš, predseda predstavenstva spoločnosti Swan. Údaje z Výskumného ústavu spojov mu nahrávajú. Veď v treťom štvrťroku 2013 evidovali traja naši mobilní operátori šesť miliónov štyristotisíc aktívnych SIM kariet.

Navyše, mobilnými telefónmi sa dnes na internet pripájame tri razy častejšie než cez notebook a robíme to trikrát častejšie než pred štyrmi rokmi. Vývoj sa zastaviť nedá, no nie každý oplýva rovnakým nadšením ako Juraj Ondriš.

„Zlaté časy slovenského telekomunikačného trhu sa skončili v minulom storočí. Najlacnejšia Nokia 1611 sa v polovici deväťdesiatych rokov predávala za jedenásťtisíc korún. Popredali sme ich ešte po ceste z Viedne, kam sme po ne chodili spod Tatier dvakrát za týždeň. Dopyt bol neskutočný,“ tvrdí Jozef, ktorý počas svojej kariéry pracoval pre dvoch mobilných operátorov.

Zlom a s ním zlatá baňa pre jedného z nich prišla podľa neho s dotovaným telefónom Ericsson 628. Stál korunu. A hoci to z dnešného pohľadu nebol žiadny technický zázrak, v roku 1988 si ho doprial takmer každý. A potom sa už bez mobilu nepohol... Takáto situácia sa už nikdy nezopakuje.

Aj tie najlacnejšie mobilné telefóny sú dnes tridsaťkrát drahšie než Ericsson 628. Sú síce nabité novou technológiou, tú však klient musí zaplatiť. Slabší odvar mobilného šialenstva z deväťdesiatych rokov sa k nám vráti len vtedy, ak niektorý zo slovenských operátorov príde s telefónmi alebo s telefonovaním zadarmo.

Zatiaľ sa však nezdá, že by príchod nového operátora troch súčasných súperov rozhádzal. Orange a Telekom jeho vstup na trh nekomentovali, Telefónica poslala Šarmu vyjadrenie, v ktorom konkurentovi drží palce. Už čoskoro uvidíme, či nový mobilný operátor na Slovensku nebude len do počtu.

S akou ponukou by musel prísť nový mobilný operátor, aby ste k nemu prešli?

Ivan Vojtek, herec:

„Ja už som si na svojho mobilného operátora zvykol, aj keď najradšej by som bol, keby neexistoval ani jeden. A keby ľudia neboli otroci mobilnej komunikácie, radšej sa stretávali a hľadeli si do očí.“

Michal Chrenko, spevák:

„Nalákali by ma na lacný a rýchly internet v telefóne. A nesmeli by ma klamať. U dvoch mobilných operátorov, ktorých som zatiaľ vystriedal, som mal pocit, že na faktúre je oveľa viac pretelefonovaných minút, ako som v skutočnosti volal.“

Jozef Mičo, podnikateľ:

„Nalákali by ma nižšou cenou, lepším pokrytím v horských oblastiach a zrušením viazanosti. Inak sa mi zdá, že balíčky doterajších mobilných operátorov sú podobné.“

Elena Kaliská, športovkyňa:

„So svojím paušálom som spokojná a nemenila by som ho. Program, ktorý mám, mi vyhovuje a stačí.“

Martin Harich, spevák:

„Prešiel by som k nim, keby telefonovanie ponúkali zadarmo a platili by sme len za prenesené dáta.“

Porovnajte

V čom je teda šanca Swanu? V postoji doterajších mobilných operátorov k svojim zákazníkom. Viete, aké je to len kúsok za našimi hranicami, vo Viedni?

„Mám rakúsky paušál, za ktorý som sa zaviazal platiť dva roky mesačne dvadsaťpäť eur.Za ne mám tisíc minút do všetkých mobilných a pevných sietí krajín Európskej únie. Keby som mal menej ako dvadsaťpäť rokov, k tomuto balíčku by som dostal gigabajt dát zadarmo. Za telefón som neplatil nič. Slovenskému operátorovi som sa zaviazal takisto na dva roky. Mesačne platím devätnásť eur. Mám v nich sto minút v rámci republiky a dvadsať esemesiek. Za telefón som zaplatil tristopäťdesiat eur,“ hovorí Marek Študenc, ktorý pracuje vo Viedni.

 
Autor: ŠARM/JÁN DZÚR



 
 
Aplikácie 7 plus